LARS OLAUSSON

 

 

 

Lars, Lasse, Olausson född 24 Oktober 1934

 

Redan 1949 började Lasse på Andell och Andersson AB, en textilgrossist i Göteborg.  Han var då biträde på företagets distributionsbil som levererade varor till kunderna i Göteborgsområdet. Efter en tid fick han ta hand om den lokala varuexpeditionen och sortera och packa varor samt ha kontakt med kunderna.

 

Företaget, som hade stor marknadsandel, försåg marknaden med dam- och barnkläder såsom mössor och vantar, jumprar, polotröjor och underkläder. Sommartid var badkläder en stor produkt. Produktsortimentet var brett och utvecklades med tiden. Nylonstrumpan, Täckjackan, Manchesterjeansen och Denimjeansen för att nämna några stora produkter som vi idag inte kan tänka oss att leva utan.

 

 Lasse började som säljare 1954, endast 20 år gammal. Timingen var perfekt. När Lasse, efter sin militärtjänst, kom tillbaka till sitt arbete fanns ett distrikt ledigt som Lasse blev erbjuden. Att chefen var militär och att Lasse fått utbildning inom det militära och blivit sergeant kan säkert ha haft betydelse för att företaget satsade på honom. Med hjälp av erfarna kollegor lärde han sig jobbet och fick en egen tjänstebil. Att gå från cykel till tjänstebil och dessutom av märket Oldsmobile var stort och något som imponerade på både föräldrar och kamrater. Det hann även bli en Chrysler innan företaget gick över till tjänstebilar av svenska och europeiska bilmärken.

 

Efter ett par år i yrket var försäljningssiffrorna riktigt bra och Lasse blev ”en i gänget” och blev då medlem i Göteborgs Handelsresandeförening. Det kändes mycket hedrande.

 

Lasse var aktiv fram till 1996 och hand långa tid som handelsresande gör att han kan berätta om hur yrket och villkoren i samhället har förändrats.

 

 

40-talet

Nylonstrumpan gjorde sitt intåg och blev snabbt en populär och eftertraktad produkt. I dess spår kom produktutvecklingen med varor av olika syntetmaterial såsom polyester, akryl och terylen.

 

50-talet

På femtiotalet präglades vårt samhälle, stad som landsbygd, av en mångfald små butiker som ofta låg tätt, textilaffär, mjölkaffär, charkuteriaffär, brödaffär m.fl. Och glöm inte lanthandeln med sitt breda sortiment och ofta med en stor textilavdelning. Kunderna hade inte så stora möjligheter till förflyttning på den tiden, utan handlade i sitt närområde. Marknaden präglades av ett stort antal smågrossister, vars olika säljare nästan dagligen besökte butikerna. Många olika besök och många små order. ’Varubristen efter kriget var fortfarande påtaglig och nästan allt gick att sälja. Ännu hade inte modemedvetenheten kommit och inte det var inte heller så mycket import av textilvaror vilket senare kom att förändra vårt konsumtionsmönster och arbetet som säljare.

 

Lasse besökte barn- och damekiperingar och även lanthandlare. Det var spontanbesök, utan någon särskild planering, och man visade helt enkelt upp sin kollektion och hoppades på att något skulle passa. Många säljare på den tiden visade upp sina kollektioner på stadens stadshotell och bjöd in sina kunder dit.

 

60-talet

På sextiotalet startade den stora importen av textilvaror vilket innebar en stor förändring. Först kom billigare varor från Finland och Portugal. Täckjackan blev en storprodukt. Från början importerades dessa från Finland. Sedan kom importen från Fjärran Östern med Hong-Kong, Korea, Kina, Indien. Varorna blev billigare och konsumtionen ökade stort. Det såldes mycket varor då. Jeansen gjorde sitt intåg och blev ett klädesplagg för alla och med specialaffärer för olika kända märken.

 

70-talet

Det nya konsumtionsmönstret blev kännbart. Kollektionerna blev mindre och mer specialiserade. Affärerna hade nu ofta speciella rum avsedda för säljande besökare. Fler och fler grossister började försvinna. De klarade inte av förändringen. Den svenska textilindustrin blev också helt ställd av den billiga importen och den försvann, som bekant, nästan helt. En ny handelsform kom fram med att många textilfabrikanter som hade fina lokaler men utan produktion, startade lågprisvaruhus i sina lokaler. Det hela startade i Borås-området för att sedan sprida sig över landet. Ullared är ett sådant exempel men de var långt ifrån först. Människor var nu mer flyttbara och kunde åka längre sträckor för att handla kläder och andra varor lite billigare. Många varuhuskedjor bildades under denna tid och växte sig stora och även postorderverksamheten tog fart. Sportkläder blev en ny stor bransch med ett stort sortiment av kläder.

 

De grossister och importörer som klarade omställningen hade stora framgångar och säljare blev ett höglöneyrke.

 

Lasses arbetsuppgifter förändrades och utvecklades i takt med tiden. Allt större ansvarsområde med ett utökat distrikt och fler och större kunder såsom de stora lågprisvaruhusen, postorderkunder och inte minst Ullared. Han blev säljledare, delägare och styrelsemedlem.

 

En tillbakablick

 

När jag tänker tillbaka på sina 40 år inom yrket så ser han många och stora skillnader i yrket. Datoriseringen som idag är självklar var i sin linda hans sista verksamma år. Allt går så fort idag och är så effektiviserat. Postorderföretagen var tidigt ute och drog nytta av den nya tekniken.

 

Utbildning för säljare blev med tiden allt viktigare och idag är det en självklarhet. För att ha framgång behöver du ha kunskap om marknadsföring, ekonomi och en god produktkännedom. Och det gäller att hela tiden hänga med i den snabba utveckling vi har.

 

Förr var försäljningen inriktad på vår- och höstkollektioner men numera kommer nyheter mest hela tiden. Man behöver inte lägre vara på plats själv. Med hjälp av ny teknik kan man göra utskick med hjälp av foton och utskick via nätet.

 

Kanske gäller fortfarande att en säljare måste vara alert och på hugget. När vi förr skulle anställa en säljare så var ett kriterium att man skulle kunna få kontakt med denne inom ett par minuter, annars var det svårt att få jobbet. Men det är förstås lättare i dagens uppkopplade samhälle.

 

Något som jag tror är viktigt att framhålla, när man pratar om säljyrket, är att när man gjort en bra affär så räcker inte det. Det är viktigt att det är en bra affär även för kunden. Det är då du sedan kan återkomma och få göra fler affärer. Och detta med reklamationer. Det är viktigt att ta kunden på allvar. Lösa det som blivit fel - och det snabbt - så att det inte blir en källa till irritation.

 

De bestående minnena från min yrkeskarriär är alla de goda kontakter och trevliga människor jag fått förmånen att träffa. Många består än idag då flera av dem blev mycket goda vänner till mig och min familj.

 

Jag är mycket stolt över att ha varit säljare. Handelsresande, köpman, distriktschef, representant, försäljare eller säljare, är några av de titlar jag haft under mina 40 år. Säljare räcker gott!