Bo Steiner

 

 

 

 

 

 

 

född: 24 april 1945  

Från Gustaf Werner AB till egen konsultverksamhet och styrelsearbete – och lite däremellan

Efter studier på Handels och två års praktik utomlands, i Schweiz, började Bo sitt arbetsliv på Gustaf Werner AB som säljare på garn-och broderisidan.

Han fick pröva på flera olika arbetsuppgifter under åren och utvecklades som säljare. Ett par år fick han vikariera på Strömma i Norrköping och sålde även för Pelle Vävare. Sedan blev han exportsäljare och även storkundssäljare under sin chef Rolf Bergenheim.

Efter 10 år blev det dags att gå vidare och Bo började då som produktchef på Mölnlycke Sytråd. Detta arbetet varade i 10 år.

Efter denna period lämnade Bo textilbranschen och blev Internationaliseringskonsult på Utvecklingsfonden, numera Almi Företagspartner Väst AB. Där vara han verksam i flera olika roller under 10 års tid.

 

Sedan blev det dags att bli sin egen. Konsult inom affärsutveckling samt med styrelsearbete. Företagen han arbetat med under nu 15 års tid är små- och medelstora företag och branscherna har varierat stort. Bo är fortfarande verksam inom detta område fast numera i lite mindre omfattning.

 

Vad har varit det bästa med ditt arbetsliv?

Att kunna hjälpa företagare med goda råd inom områden de inte själva behärskar är väldigt roligt, berättar Bo. Man känner att man verkligen gör nytta.

Vilka utmaningar har du mött

De stora utmaningarna har varit i samband med att byta jobb. Att kunna hitta lämpliga och utmanande jobb utan att behöva lämna Göteborgsområdet har inte alltid varit så lätt. Jag och min fru har trivts bra i Göteborg och velat bo kvar.

Lärdomar

Jag har lärt mig så mycket och fått utvecklas hela tiden. Detta har gjort att jag fått en bred erfarenhet av såväl olika branscher som olika företagsledningsfrågor. I min roll som konsult och styrelseproffs har jag stor nytta av dessa kunskaper. Ju äldre jag blir desto mer erfarenhet har jag att dela med mig av.

Goda råd till dagens säljare

Idag är det viktigt att kunna utnyttja de nya sociala medierna och de olika digitala kanaler som finns. Personlig försäljning såsom vi bedrev den som handelsresande i Garn och broderier existerar knappt idag. Det mesta verkar handla om att utforma appar och hemsidor efter kundernas behov så att det blir enkelt och smärtfritt att använda dem. Men i grund och botten är det samma sak som Rolf och jag gjorde på Gustaf Werner när vi sålde in Broderier på Hemmets Journal, dvs det gällde att anpassa sidan, presentationen och erbjudandet så att kunden fann det attraktivt! Så i grund och botten är det ingen större skillnad egentligen – det är bara mediet som gått från ”Hemmets Journal” till Internet!