Anders Olausson

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Född: 4 December 1961 

Arbetsgivare – SKF

 

Anders har arbetat 35 år på SKF här i Göteborg men även i Bryssel och Oslo.  Hans inriktning har varit prognoshantering , prissättning och försäljning, gällande produkter som kullager och tätningar.

 

1995 började Anders inom SKF försäljning. Hans arbete har bidragit till att säkerställa kort leveranstid till utvalda kunder även när det är kapacitetsbrist i fabrikerna. Detta har varit en utmaning eftersom SKF:s produkter är standardprodukter. Vanligtvis är det de kunder som lägger sina order tidigast som får bästa leveranstid. Men genom det system vi utvecklat reserverar vi produkter baserat på prognoser gjorda för utvalda kunder. Detta har genomförts internationellt med stor framgång.

 

Vad har ditt arbete inneburit för kunderna?

Hög leveransprecion är prioriterat bland våra kunder, berättar Anders, och innebär är vi har en stark utgångsposition när vi prisförhandlar. Resultaten följs hela tiden upp och vi kan på så sätt basera diskussionen på tydliga nyckeltal, så kallade KPI:er. Detta gör det lättare att beräkna ett mervärde för kunden.

 

Vilka utmaningar har du mött i ditt arbete?

En utmaning är att veta marknadsvärdet på produkterna och tjänsten du erbjuder. Hur skall produkterna prissättas ? Ofta kan du fråga om ett målpris som du får bedöma , man kan alltid fråga. Annars får du försöka jämföra prissättningen med liknande kunder. Förlorar du affären kan priset har varit fel men förlorar du aldrig affärer är priset förmodligen för lågt.

 

Vilka råd vill du ge till dagen säljare?

 

Rådet till säljare är att försöka lyssna och ställa öppna frågor. Låt kunden dra egna slutsatser och kom inte själv med lösningarna. Det är inte lätt och kräver tålamod men det har visat sig vara ett framgångsrikt sätt att arbeta.

 

För mig har bra relationer med kunderna varit nyckeln till ett bra resultat. Dessutom har det varit stimulerande. När du blir hembjuden till en kund privat på middag är det ett bevis på att du har lyckats. Har du en bra relation har du lättare att ställa de öppna frågorna som är gynnsamma för affären.

 

Trenden idag att det är svårare att få till fysiska besök som istället ersätts av webmöten och telefonmöten. Kommunikationen hanteras framför allt genom chattar istället för mail, man ringer inte lika mycket som tidigare.