Lars-Erik Aronsson

 

 

 

 

född: 18 maj 1945

 

Lars-Erik har ett långt arbetsliv, nästan 50 år, inom textil och garn och har arbetat på flera olika företag. Han har varit resande säljare i samtliga företag och vet allt om att ligga ute på vägarna och hur det är att bo över på hotell. Han räknar till mer än 5.000 hotellnätter! Och hur många mil han har kört  - ja så långt kan han just nu inte räkna – men många är det.

 

Arbetsgivare

Lars-Erik började sitt yrkesliv 1966 på Nordiska Industri AB.  Produkterna som såldes var inom Textil: stickgarner, handarbeten, hemtextil såsom dukar, frottévaror, bäddlinnen och gardiner. 1977 övertas bolaget av Almedahls.

1980 började Lars-Erik på Rydboholms-Hertz där han var kvar till 1983. Produkterna här var samma som hos Almedahls men dessutom mode- och bedklädnadstyger.

1983 tog Lars-Erik steget över till August Werner och Co AB och stannade här i 10 år. Detta företag verkade även det inom textilbranschen, med likadana produkter som Rydboholm.

Nästa bolag blev Ode-Scharco där Lars-Erik arbetade 1992 - 2000. Här var produktsortimentet inriktat på handarbeten med kompletta satser dvs. ett set av väv, mönster och garner. Dessutom sålde man även tillbehör såsom brodyrgarn och nålar. Detta bolag förvärvades av Almedahls i mitten av 90-talet och Lars-Erik var därmed tillbaka där han började kan man säga.

De sista åren av sitt yrkesliv arbetade Lars-Erik hos Carl Permin AB som producerade stickgarner och handarbeten.

 

Hur har branschen utvecklats under din tid?

Från början handlade det om traditionell engrosförsäljning till fackbutiker och varuhus. Det var lotterier med nya kollektioner ca 4 gånger om året på ett fast distrikt, berättar Lars-Erik. Våra kollektioner förändrades i takt med tidens modetrender och kvaliteter.

Något annat som förändrades mycket var sättet på vilket vi skrev våra ordrar. Från början skrev vi på ett kladdblock och skrev sedan rent detta på särskilda ordersedlar. I början på 80-talet fick vi börja med ett nytt ordersystem på NIAB Micronic där order registrerades och sedan sändes över telefonnätet till firman. Detta var verkligen något nytt och ett genombrott – ett första steg mot ny teknik.

Berätta om ett av dina bästa minnen från denna tid.

Varje kundbesök är ju unikt och det var många fina möten med människor. Det är också många olika faktorer som samspelar under ett kundmöte; storlek på affär, köpförmåga, kundens inställning till oss – som leverantör och till mig – som säljare och min egen insats såklart. Ett fint minne var min stororder och mitt säljrekord – 98.000 kronor till samma kund vid samma tillfälle och med enbart broderier som tillbehör.

Vilka svårigheter stötte du på?

 Det svåra var helt klart konkurrenssituationen. Vi var flera företag som verkade inom samma sortiment och med likvärdiga produkter. Så det blev ofta fokus på priset.

Vilka är dina lärdomar från ditt yrkesliv?

Vikten av social kompetens – att kunna samspela med dina kunder. Empati och tålamod är väldigt viktigt när du skapar kundrelationer.

Vilka råd vill du ge till dagens säljare?

Var ödmjuk mot de människor du möter. Du måste vara uthållig – trägen vinner. Och kanske det allra viktigaste och något som din kund verkligen känner av – var alltid ärlig.