Anders Jegermalm

 




 

 

 

 

Anders Jegermalm

Född  13 maj 1957 - Avliden 11 december 2020

 

Anders är född och uppväxt på Östgötaslätten och det var där som han först kom i kontakt med Handelsresanden. Under gymnasietiden arbetade han extra på Erics Herrmode. På den tiden kom representanter från Algots, Oscar, Tiger mfl. och satte upp klädstången för att visa sin kollektion. Idag är det istället Fashion Weeks i ex  Köpenhamn eller Paris.

Götabanken

Sedan gick flytten till Göteborg och en utbildning på Handels. Efter studierna fick Anders arbete som aspirant på Götabanken där han tjänstgjorde vid kontoren i Mölndal, Mölndalsvägen, Redbergsplatsen, Torslanda och Regional Kreditavdelning Väst. Under denna tid var han med om en aggressiv försäljning av finansiella tjänster - vem minns inte jingeln "låna hos oss". Under de 13 år som Anders var på Götabanken hade han tjänster som gruppchef och kontorschef med ansvar för försäljningsbudget. 

Soliditet / Bisnode

När det gick som det gick för Götabanken tog Anders 1994 steget över till D&B Soliditet, sedermera Bisnode. Där arbetade han ihop med Anders Jansson i nästan 25 år och som Key Account Managers hade han egen kundportfölj med budgetansvar. Från början var det mest traditionella kreditrapporter men efter hand blev det mer affärsinformation i olika former som integrerades in i kundens affärssystem.

Vad har varit det bästa med ditt arbete?

Det bästa med mitt arbete på Bisnode, berättar Anders, har varit att träffa så många olika kunder i så många olika branscher. Ena dagen finansbolag, nästa dag tillverkningsindustri och dag tre kunde det vara ett postorderföretag.

Jag fick möjlighet till insyn i svenskt näringslivs utmaningar och möjligheter.

 

Berätta om ett särskilt minne

Ett starkt minne för mig är när vi kunde presentera kreditupplysningar på Internet. Det kom att förändra hela branschen. Internet innebar att det blev lättare att distribuera och från att ha varit i stort sätt två aktörer på den svenska marknaden kom det in nya aktörer med en helt annan prisbild vilket ledde till en kraftigt hårdnande konkurrens.

Mina råd till blivande säljare

Ha alltid stora öron. Återkoppla alltid tillbaka till kund. Och glöm inte bort det personliga mötet som många gånger är oslagbart, trots alla nya kanaler och media såsom Skype-möten, Twitterkontot och allt vad det heter.