top of page

Per Bergenheim

Per Bergenheim_edited.jpg

1960-06-05 

Mina arbetsplatser:   

1986-1988 ModoSkog                                            Skogshushållning, GIS och kartproduktion 

1989-1994 Södra                                                    Planchef och skogsskötselfrågor 

1994-1999 Södra Timber                                       Råvaruchef  

1999-2005 Brevens Bruk AB                                Skogsförvaltare 

2005-2014 Gåsevadholms Fideikommiss AB     Skogsförvaltare 

2015- 2017 Skogssällskapet                                 Regionchef 

2017-    Skogssällskapet Baltikum                        VD 

 

Mina uppgifter: 

Södra Timber AB: Ansvar för råvaruförsörjning av företagets sågverk, biproduktförsäljning, projektledning 

Brevens Bruk och Gåsevadholms Fideikommiss AB: Ansvar för skoglig drift. Försäljningsansvar för samtliga sortiment. 

Skogssällskapet 2015-2017: Affärsansvar för kunder, försäljning av tjänster och virke 

Skogssällskapet Baltikum: VD för verksamheten, försäljningsansvar för tjänster, virke och fastigheter. 

Branschens utveckling under mina arbetsår: 

Digitalisering av affärsprocesser. 

Kraftfulla digitala verktyg för simulering och optimering för olika delar av verksamheten. 

Ökad mekanisering av skogsbruket. 

Det bästa med mitt arbete: 

Frihet under ansvar! 

 

Ett speciellt minne kommer alltid att vara: 

Den stora kulturella omställningen vid tillträdet som VD i Baltikum. 
Personalen var van vid ett gammaldags ”östledarskap” och jag vid ett traditionellt Skandinaviskt ledarskap. 

 

Utmaningarna och svårigheterna var: 

Att få personalen att agera självständigt och med känslan av att ha mitt förtroende. 
Resan dit har varit en process men gett, ett i slutändan, bra resultat. 

 

Mina lärdomar: 

Var ödmjuk, lyssna och bygg en bild av dina affärsrelationers behov och situation! 

Bygg långsiktiga relationer som skapar förtroende. 

 

Mina råd – rekommendationer – till dagens säljare: 

Var lyhörd och lyssna efter kundens bakomliggande problem och behov. 

Sälj inte en produkt, sälj långsiktiga lösningar som hjälper kunden! 

bottom of page