Conny Svensson

 

 

 

född: 6 januari 1947 

 

Gustaf Werner AB

Conny började sitt arbetsliv på ett marknadsundersökningsföretag men efter utbildning inom reklam så fick han 1974 anställning som reklamchef på Gustaf Werner AB. Tillsammans med kollegor planerades och genomfördes aktiviteter till stöd för införsäljning av våra kollektioner. Varje år gjordes ca 4 kollektioner iordning inom stickning, broderi och vävning. Dessa togs fram av våra designers för Marks & Kattens del. Det var material till säljare, skyltmaterial till butiker och trycksaker. Under 80-talet lanserade vi en stor konsumenttidning – Idéjournalen – som våra konsumenter kunde prenumerera på. Vi kom upp i en upplaga om flera hundratusen. Connys uppgifter var att producera det mesta av detta material i samarbete med våra designers. Han deltog även på mässor.

Marks & Kattens såldes senare till Borås Wäfveri och där blev Conny marknadsansvarig.  Företaget sade upp sina säljare vilket ledde till att Conny och övrig kvarvarande personal på säljsidan fick resa ut med kollektionerna i en släpvagn och ha uppackningar och visningar på hotell och konferensanläggningar runt om i södra och mellersta Sverige. Samtidigt utvecklade de en typ av bokklubb för broderier på postorder direkt till konsument.

Efter en tid såldes verksamheten vidare och Conny övergick då till ren reklamproduktion.

Vad har varit det bästa med ditt arbete?

Det bästa med mitt arbete, berättar Conny, har varit möten med människor i varierande sammanhang och alla våra trevliga kunder. Arbetskamraterna har varit viktiga då det byggt mycket på samarbete på olika sätt.

Berätta om ett särskilt minne

Att resa runt med en släpkärra fullastad med utställnings- och provmaterial och packa upp allting på dagen, sälja och sedan samma kväll packa ned allting igen för att nästa dag dra till nästa ort, var en speciell upplevelse. Detta hade inte fungerat utan ett gott kamratskap med mina kollegor, framhåller Conny.

 

Vilka var svårigheterna och utmaningarna?

Efter den expansiva perioden för garnbranschen i mitten på 80-talet så gick försäljningen i Sverige ned kraftigt och hämtade sig inte på många år. De toppsiffrorna återkom aldrig trots alla våra insatser.

 

Lärdomar och råd till dagens säljare

Man lär sig hela sitt yrkesliv, menar Conny. Det är viktigt att omge sig med goda kollegor som är kunniga och positiva. Av dessa kan man lära sig mycket.

Mina råd är att det är viktigt att vara en god lyssnare och lägga tid på att lära sig kundens speciella förutsättningar.