top of page

Martin Bergqvist

Martin-working-smile (002).jpg

1972-12-14 

Mina arbetsplatser: 

 

Bartender 1994-2008, i St. Anton Österrike, London, Göteborg: Halta Lottas Krog, Palace i Brunnsparken, Deep på Avenyn. Därefter studerade jag på högskolan Väst en kandidat i Media Design och fick sedan jobb inom publicist branschen på TTELA, Bohusläningen, Strömstads Tidning, Hallandsposten och Hallands Nyheter där jag arbetade som webbutvecklare och webbmaster.

 

Efter denna period gick resan till Stampen i Göteborg där jag arbetade på Stampen Marknad och i ett utvecklingsbolag som hette Mktmedia i rollen som teknik och affärsutvecklare. Vi skapade nya koncept, produkter och tjänster som vi testade mot marknaden och sedan lanserade. Jag agerade som bryggan mellan sälj och teknik.  Samtidigt studerade jag en utbildning på IHM: Marknadsekonom.

 

I samband med Stampens rekonstruktion fick jag och mina kollegor köpa bolaget Mktmedia som idag heter Brain Nordic.

Brain Nordic tillhandahåller marknadsföringstjänster till publicister, annonsörer och byråer.986-1988

Utveckling och förändring:

Jag har gått från en bransch till en ny, bartender till media och kommunikation och gått från utvecklare till VD. Det som möjliggjorde detta skifte var utbildningen jag gick som gav mig en grund för ett karriärbyte. Men från mina år som bartender har jag tagit med mig förmågan att kommunicera med kunder och att vara serviceminded i allt jag gör.

Ett speciellt minne från min karriär:

När mina kollegor från tiden på Stampen hoppade av företaget så stod jag helt själv, och med ingen erfarenhet av sälj.

Jag visste inte var jag skulle börja men anmälde mig till en säljutbildning. Detta var det bästa jag kunde ha gjort!

I denna utbildning betonade säljcoachen vikten av att ”implementera säljet”, att se till att det blir en tydligt accept, så att man tar nästa steg och att det mynnar ut i en konkret affär – inte bara ett ”ja” i ett möte.

Sagt och gjort - jag tog med mig detta i min nästa affär som jag skulle stänga.

Och affären hamnade på över 1 miljon kronor!

Jag gled på moln i flera dagar efter det!!

 

Vilka svårigheter och utmaningar har du stött på?

När man plötsligt står ensam, i okänt territorium, och vet inte var man ska börja… vad gör man då? Jag satte en fot framför den andra och sedan ett steg till och ett till. Ofta i fel riktning. Men då får man kurskorrigera och ta nya steg och hoppas att man hamnar bättre. Men att göra denna resa på egen hand har varit väldigt tufft i perioder. Jag har varit redo att lägga ner och att ge upp. Men så får man en liten vinst och kanske en till, och så kämpar man på.

Det gäller att tro på sin idé och bita ihop när det är jobbigt.

Och att våga be om hjälp. 

Mina viktigaste lärdomar:

 

Det finns inga ”quick fix” -  inga genvägar. Det är hårt arbete, ihärdighet och fokus som skapar resultat. 

Det krävs "pannben" att bana vägen för något nytt.

Mina råd och rekommendationer till dagens säljare:

I dagens läge, med nya vanor där arbete hemifrån och digitala möten är mer regel än undantag, så behöver man vara snabbfotad och anamma de nya verktygen.

Men samtidigt så måste man förstå att grunderna i säljet ändras inte – förstå kunden, deras problem, utmaningar och önskningar,  - då kan du bygga relation och skapa försäljning.

Så i en helt ny värld är vi fortfarande människor med samma mänskliga behov som vi hade innan näsan fastnade i telefonen.

bottom of page