Olle Olsson

 

 

 

 

 

 

 

född: 13 november 1939

 

Olof, Olle, Olsson utbildade sig till militär och arbetade som sådan under åren 1958-1962. Han tjänstgjorde som FN-soldat i Kongo, bataljonerna 10-12.

 

1963 började Olle som försäljare hos Bahco, Enköping. Företaget är kända för sina fina skiftnycklar. Förutom skiftnycklar sålde Olle främst bilvärmare. Lönen under denna tid var provisionsbaserad och detta innebar att det kunde skifta väldigt mycket från månad till månad. Ibland gick det riktigt bra men det kunde också vara åt det andra hållet.  

 

1973 blev Olle Försäljnings- och Marknadschef på AB Volverk och Bima AB, två stora företag inom Volvokoncernen. Sortimenten var hela bilverkstäder och system med verktyg och mjukvaror.

 

1984 blev Olle VD för Volvos återförsäljare i södra Bohuslän. Det handlade om försäljning av lastbilar, bussar, frontlastare och personbilar.

 

Karriären gick vidare inom Volvo och 1996 blev Olle Försäljnings-och Marknadsdirektör för Volvo Personbilar.

 

Utvecklingen under åren inom Volvo var för det mest väldigt spännande och roliga. Marknadskrafterna och konjunkturerna påverkade dock mycket och ibland till det negativa.   

 

Berätta om ett roligt minne från ditt arbetsliv.

 

Det finns många roliga minnen, berättar Olle, speciellt från tiden då jag sålde bilvärmare. Jag hade ställt min bil över vinternatten på Fordförsäljaren Hans Ostermans ägor för att på morgonen kunna demonstrera hur den då kalla bilen snabbt värmdes upp av Bahcos fina värmare. Chefen Ingenjör Vedin hade med sig två medarbetare; VD Thorvald och Res. Direktör Rodin.

 

Jag anländer och visar de nya finesser som finns på värmaren. Vi går ut till min bil för att visa detta underverk. jag vrider på tiduret och startar värmaren. Då säger Vedin att han skulle lägga sig på sätet

och titta på den nya säkringen som installerats för skydd av kupén. Jag står med de övriga herrarna och visar dem hur värmen sprider sig i motorn.

 

Då plötsligt smäller det utav h-vete! Värmaren får ett bakslag och all sot flyger rakt in i kupén där Ingenjör Vedin ligger och tittar in i munstycket. Gubben blir kolsvart, men som tur var hade han glasögon på sig. Han kommer ut ur min bil och är rasande. Han sliter av sig glasögonen och ser genast ut som en tvättbjörn. Han skriker till mig att jag gjort detta med flit och jagar mig runt bilen.

VD säger:  - Jag tror demonstrationen slut.

 

Ja, det var bara att gå därifrån och under kommande tid blev det inga affärer.

 

Lärdomar - Trägen vinner

 

Jag fortsatte besöka Vedin men det var frostigt och jag kände att ha inte gillade mig.

23 månader efter händelsen ger han mig en affär på 500.000 kr. Anledningen är att han nu åter litade på mig.

 

Jag lärde mig av detta förlopp att du alltid ska respektera din affärspartner.

 

Jag har lärt mig respekt, för uppdraget, andra personer och skicklighet hos medarbetare och kunder.

 

 

Svårigheter och utmaningar

 

Svårigheter i arbetslivet har varit uppsägningar av medarbetare i olika anledningar.

 

Råd till dagens säljare

 

Visa respekt för människor du möter såväl i arbetslivet som i ditt privatliv är det bästa rådet.

Ditt humör är betydelsefullt. De bästa affärerna gjorde jag när ja själv var i god form och på bra humör.

Olle Olsson 1.jpg