Hans Rosenhoff

 

 

 

 

 

 

 

Född 1955.

 

Idag arbetar Hans som egen konsult under namnet Bright Viewing AB. Inriktning är marknadsföring, kommunikation, varumärken, försäljning och affärsutveckling.  En del i mitt erbjudande är också rekrytering av tjänster inom marknadsföring/ kommunikation samt rekrytering till styrelser i mindre och medelstora bolag.

 

Hans har under åren skaffat sig mycket kunskaper inom flera områden och beskriver sig som lite av en hybrid vad avser kunskaper/kompetenser. Han har alltid varit starkt affärsinriktad och legat några steg före i tankar om kommande utveckling.

 

 

Så här började det – eller - Första jobbet

 

Efter examen från Handelshögskolan i Göteborg arbetade Hans många år i Media MarketingGruppen AB ett nystartat företag med affärsidén att hjälpa företagen att investera sin marknadsföringsbudget så effektivt som möjligt. Hans berättar att - ”Bolaget omsatte 128 miljoner 1980 och när våra tre ägare, som också grundade företaget, sålde i slutet på 90-talet till världens största byrånätverk WPP var vår omsättning i Norden 4,8 miljarder. Vi arbetade med i stort alla välkända svenska varumärken och var deras konsulter. Företaget var inom denna värld lönsammast i Europa och blev till och med så stora i Sverige att konkurrensverket tyckte vi var för stora.”

 

 

Många olika roller och ansvarsområden

 

Redan från start intog Hans en viktig roll för företagets uppbyggnad, så viktig att revisorn påpekade att utan hans insatser hade företaget inte överlevt sitt första år.

Härefter blev det konsultrollen med säljrollen inlindad i denna. Hans arbetade också med att samtidigt bygga upp IT-funktionen och företaget blev först i Norden med att sända annonsmaterial digitalt 1994. Han tog fram bl a boken ”Internet i Marknadsmixen” 1995 och satte upp den första digitala kommunikationsbyrån i Sverige 1996.

Hans ingick i bolagets styrelse från 1988 och fram till dess det övergick till nya ägare 2000. Han satt även med i styrelser i vilket koncernbolaget hade intressen.

 

- Säljmässigt så mötte jag allt från VD ner till, på den tiden, reklamchefer. Någonstans skapade jag så starkt förtroende så raten var 10 besök 9 nya kunder. Vi hade dessutom en så stark kultur och kompetens så vi tappade inte en enda kund på 19 år trots byten av VD, marknadsdirektör hos våra uppdragsgivare. Vi arbetade direkt mot dessa nivåer då vi hanterade en så viktig del av deras investeringar, berättar Hans.

 

Hans var en tid VD i tre olika bolag inom gruppen och som VD i Tyskland under tre år där han gjorde en ”turnaround” på kort tid och räddade kvar IKEA som kund.

 

Vidare steg i karriären 

 

Under 2 år var Hans en av fyra delägare i OnPosition AB, ett bolag som hade som idé att erbjuda mobila tjänster i form av platstjänster. Bolaget hade ett nära samarbete med Wireless Car som då ingick i Volvogruppen.  Hans berättar: - Vi var för tidigt ute med våra tankar och tekniken fanns inte riktigt färdig på marknaden. De andra tre var alla Chalmers killar och de var duktiga på mycket men sälj och kund var inte riktigt deras ”grej”. Jag kunde övertyga två starka aktörer, GB-Glace och Nordstan, om de två första tjänsterna i Sverige med mobil marknadsföring. Nu vet vi ju alla vad som erbjuds när tekniken tillåter lösningar som vi hade med som idéer redan 2001.

 

Hans arbetade sedan ett drygt år som vice VD på ANR, en av de främsta kreativa byråerna i Sverige och sedan som vice VD på en annan stor byrå (Sveriges idag äldsta reklambyrå och som alltid visat svarta siffror).

 

 

Olika branscher – olika produkter

 

Hans har arbetade mot i princip alla branscher men primärt mer konsumentnära varumärken. Allt från typ SIA-Glass till Stena Line, IKEA, Volvo, Nestlé, Elgiganten osv. Förhandlingspartner var allt som oftast VD och/eller marknadsdirektör. Men Hans var även ute och sålde på flera mindre varumärken.

- Det var alltid spännande och inspirerande att ta del av väldigt skilda verksamheter och förutsättningar, berättar Hans. Jag hade förmånen av att komma dem väldigt nära då vi behövde mycket ”input” kring produkt, tjänster, målgrupper och strategier.

Vi ber Hans berätta om vad som är det bästa med säljyrket

 

- Det bästa är alla människor man fått förmånen att träffa, få förtroende och bygga relationer med. Att tillsammans med dem utveckla deras tillväxt och arbeta långsiktigt med utvecklade strategier. Jag sålde en strategi- idé om hur man skulle hantera dessa stora budgetar. Den kommunikationsstrategi man skulle välja var oftast avgörande för ett varumärkes tillväxt både på lång som kort sikt.

 

-Att möta olika personligheter och hela tiden få lära sig nya ”angreppssätt” och inte minst nyfiken som man är fått lära sig en massa om olika produkter, hur de ser på marknad, kommunikation, försäljning och strategier.

 

Beskriv några speciella affärsmässiga händelser under ditt yrkesliv.

 

- Ett av många men relaterat till Göteborg: Första gången jag träffade Stena Line tillsammans med deras kreativa byrå i början på 80-talet. Dåvarande mycket insiktsfulla och duktiga marknadschef sa till mig att jag kunde mycket mer om deras kunder än vad byrån kunde som de arbetat med i flera år. De ville då skriva ett direktavtal med oss. Detta var banbrytande i vår bransch att få en direktkund och inte via en reklambyrå.

 

-KappAhl, där jag hade sålt in våra tjänster, och som i ”värsta” krisen i början på 90-talet valde den kommunikationsstrategi jag rekommenderade och där Landschefer och Marknadschefer köpte mina tankar. Marknadsdirektören sa när året var slut och de kunde summera att: ”du var starkt delaktig i att rädda KappAhl”.

 

- IKEA, under min tid i Tyskland, när jag till högste ansvarig för all försäljning för de båda tyska statliga Tv-kanalerna ZDF och ARD övertygade hen om att IKEA skulle som första varumärke någonsin få en möjlighet. Detta byggde på förtroende, argument och idé.

 

- Nestlé, när de som första företag i Norden skulle välja en gemensam nordisk kommunikationsbyrå. Vår dåvarande VD trodde inte vi skulle få dem som kund men jag ville inte ge upp. Vi övertygade dem om att vi var mest lämpade och grejen var att jag lyssnade av koncern-VD och kunde förstå vad han sökte.

 

- När jag arbetade med mobil marknadsföring 2001 kunde jag övertyga GB-Glace om att det var en fantastisk lösning inför framtiden. Fick som enda aktör på mediesidan ”tillåtelse” att träffa produktchef ansvarig för en nylansering. Vi genomförde uppdraget.

 

- Blomsterlandet, tillsammans med VD la jag upp kommunikationsstrategin för att de skulle skapa tillväxt (!). Det lyckades väl och de har haft en stark tillväxt därefter och är nu blivit marknadsledare.

 

 

Vilka utmaningar och svårigheter har du mött?

 

- Utmaningar fanns alltid och jag sökte dem också, då jag hade bestämt mig att det är vi som ska ha kunden. Det var en stor del av framgången: att skapa förtroende, få in kunden, sköta dem exemplariskt, leverera, tillföra kunskap, utbilda dem osv. Under denna tid kände jag aldrig några svårigheter, det vara bara roligt och trevligt. Men man måste vara nyfiken och intresserad av människor. Vi växte faktiskt och tog andelar under tre lågkonjunkturer.

 

 

Vilka lärdomar har du tagit med dig och vill dela med andra?

 

- Möt din kund med respekt, anpassa din säljprocess för just det företaget, den individen du skall möta. Bjud in dem, ställ frågor, visa intresse för deras kunder, deras marknad fråga om du får följa med ut i produktionen.

 

 

Vad ser du för svårigheter och utmaningar med yrket?

 

- Utmaningen var att hela tiden balansera tillväxten och att aldrig ge tappt, att hela tiden lära nytt, utveckla oss själva och kunderna. Att få medarbetare delaktiga och inte minst att ha kul på jobbet. Tror det var den bästa kommentaren vi någonsin fått när en av våra största kunder sa ”det är så bra att arbeta tillsammans med er ni levererar med hög kompetens och kvalitet - men framför allt - ni har roligt på jobbet”.

 

- Vi såg alltid till att bra relationer med våra nätverk och var alltid öppna mot dem när de ville komma och sälja sina produkter till oss – de blev vår viktigaste säljkanal utanför våra egna resurser.